Druhé setkání v Praze

,,Renesance dnes‘‘

Jak to vlastně bylo?

Sobota:

V sobotu dopoledne se hala v přízemí terminálu dva na Letišti Václava Havla zaplavila českými studenty Gymnázia Evropská. No, zaplavila. Nejdříve nás tam bylo asi deset, ale na přílet italských studentů a profesorů nakonec všichni dorazili. Jakmile se objevili u východu, bylo trochu obtížné si najít v tom davu toho svého studenta. Myslím, že nervozita zde hrála značnou roli. Následovalo vteřinové přivítání a než jsem začala panikařit, už jsme byli na odchodu a šli jsme pro auto. Stejně tak i zbytek uvítacího výboru se během pěti minut rozprchnul i se svými výměnnými studenty. Dali jsme si pozdní oběd a potom jsme šli na malý průzkum okolí.

Neděle:

Dopolední exkurze s rodiči a bráškou do Prahy. Naše cesta: Pohořelec-Pražský hrad (zde jsem se poprvé setkala s profesory z projektu) - Nerudova ulice - Malostranské náměstí – Čertovka - Lennonova zeď - Karlův most – Směnárna - Panneria na Starém městě. Na cestě k Veletržnímu paláci jsme se s rodiči rozloučili a vyrazili jsme za zábavou. První zastávka byla u McDonald´s a další dvě hodiny jsme strávili na Matějské pouti. Měli jsme se potkat s ostatními dvojicemi z projektu. Setkání proběhlo úspěšně.

Pondělí:

Ráno jsme ve škole začali zvolna. Seznámení s programem, přivítání italských studentů panem ředitelem Drtinou, paní zástupkyní Robovou a samozřejmě paní profesorka Rejfová měla také pro nás připravené úvodní slovo. Dále vypracované prezentace českých studentů i s přednesem. Seznámili jsme se blíže s italskými profesory, kteří si pro nás připravili výtvarný projekt. Výsledkem by měl být krátký animovaný film na téma renesanční architektura.

Po několika hodinách ve škole se jednotlivé skupinky různě rozmístily do pražských fastfoodů a restaurací. Naše pětičlenná skupinka si dala vydatný oběd a vyrazili jsme obhlédnout pražská nákupní centra, která sama moc ocenit neumím, ale netušila jsem, že to s našimi italskými kamarády může být taková legrace. Nákupní centrum Palladium je nadchlo tolik, že jsme dokonce málem přišli pozdě na loutkovou operu Don Giovanni do divadla Říše loutek.

Úterý:

Opět sraz ráno ve škole a pokračování v práci na animovaném filmu. Tentokrát jsme na oběd šli jen přes ulici na ,,čínu‘‘. Byly jisté obavy, že je to pro naše hosty na oběd příliš brzy, ale nakonec se bez jakéhokoli ostychu pustili do nemalých porcí nudlí, vepřových ,kung-pao‘ apod. Náš den pokračoval prohlídkou Anežského kláštera. Stálá expozice sochařských i malířských děl gotického umění mi byla známá už z předchozí návštěvy, ale za tu příležitost projít si to znovu, jsem byla moc ráda. Pro italské studenty to mohlo být opravdu zajímavé, protože tohle umění jim dosud nebylo až tak známo a občas je i nadchlo, pokud nějaká díla měla jisté spojení s jejich krajem. Ať už šlo o původ nebo o nějakou historickou událost. Navečer už jsme byli všichni doma.

Středa:

Kolem desáté jsme se všichni sešli na Staroměstském náměstí před orlojem. Čekala nás další výstava, tentokrát v Městské knihovně. Vyšli jsme si tak, abychom si stihli ze všech úhlů vyfotit vstupní halu. Teda tohle spíš byla priorita našich partnerských studentů. Nicméně, výstava Petra Nikla - ,,Hra a čas‘‘ byla podle mého názoru poutavá a navíc dosti osobní. Jednotlivá díla měla svůj příběh, ale ovšem šlo i o vlastní představivost.

Jak jsem se již zmínila, byl tu jistý obdiv pro Palladium, takže naše další cesta vedla právě tam. Tentokrát jsme si dali k obědu pizzu a podle našich kluků z projektu, z těch italských restaurací, co v Praze navštívili (a že jich bylo hodně), prý tato byla z nich ta nejlepší. Po obědě už jsme stáli před Pinkasovou synagogou a čekala nás velmi podrobná prohlídka židovského města. Začali jsme tedy v Pinkasově synagoze, dále jsme pokračovali přes židovský hřbitov ke Staronové synagoze a potom ještě do Španělské a Maiselovy. Je to neskutečně zajímavé, že jednotlivé synagogy v židovském ghettu nejsou od sebe moc vzdáleny, a přesto je každá naprosto odlišná od té druhé. V Pinkasově synagoze nás velmi zasáhl osud židovského národa, jenž byl po staletí tolik utlačován. Jména zemřelých židovských obyvatel v České republice byla napsána uvnitř synagogy na každé její zdi. Staronová synagoga působila dosti tajemně a staře. Španělská synagoga na mě naopak působila velmi orientálně. Opravdu velmi pestré odpoledne v každém z nás zanechalo stopy.

Čtvrtek:

Všichni jsme společně vyrazili na celodenní výlet do Českého ráje. Čekala nás návštěva hradů a zámků v okolí Českého ráje. Prvním byl hrad Kost bohužel zavřený, ale kolem dokola jsme si ho pěkně prohlédli. Jako druhý na nás čekal lovecký zámek Humprecht. Zde jsme si prošli i interiér. Dokonce jsme si mohli vyzkoušet výbornou akustiku 16 m vysokého hodovního sálu v 1. patře. Při cestě do Jičína jsme se zastavili ve skanzenu Vesec – přesněji Vesec u Sobotky, který připomíná vesnici ze 16. století. Když jsme dorazili do Jičína, pokračovali jsme prohlídkou jičínského zámku. Zámek byl po výbuchu a následném vyhoření znovu dostaven v barokním stylu Albrechtem z Valdštejna. Byla nám k dispozici i prohlídka muzea a poslechli jsme si připravenou prezentaci Jaroslavy Velartové - ,,Bylo nebylo‘‘ – renesanční řemesla. Zpátky ke škole jsme dorazili tak akorát, že jsme s Andreou stihli autobus domů.

Pátek:

Ráno jsme měli sraz na Pražském hradě a začali jsme komentovanou prohlídkou katedrály sv. Víta. Bylo velmi potěšující, že jsme tam byli skoro sami. Dokonce jsme měli přístup i do Svatováclavské kaple. Poté jsme šli do Jízdárny Pražského hradu na výstavu Olbrama Zoubka. Zatím je to můj nejoblíbenější český sochař. Jeho figurální plastiky mají velmi osobitý styl, jenž se velmi zalíbil i našim italským profesorům. Po obědě jsme se sešli před Šternberským palácem a prošli jsme si stálou expozici evropského umění, počínaje antikou až do závěru baroka. Poté jsme ještě ze zvědavosti všichni vyrazili k Petřínu podívat se na Pomník obětí komunismu od Olbrama Zoubka, jehož výstava v Jízdárně pražského hradu nás velmi oslovila. Na páteční večer byla zarezervovaná pizzerie Rugantino v Dušní ulici. Zde se nás sešlo asi třicet a oslavili jsme 17. narozeniny jednoho našeho italského studenta – Giuseppeho.

Sobota:

Měla jsem trochu obavy s vymýšlením programu, ale s Andreou jsme nakonec spali asi až do oběda, takže abychom se udrželi ve formě, naložili jsme kola a brusle a vyjeli jsme si do Prahy do Tróje. Bylo opravdu krásně a podél Vltavy jsme si jezdili asi do 16h. Navečer už jsme byli zpátky doma a čekala na nás moc dobrá večeře.

Neděle:

Nakonec jsme se domluvili a naše pětičlenná skupinka si udělala výlet do Aquapalace v Čestlicích. Sešli jsme se na Dejvické, dali si teplou snídani a v poledne už jsme sjížděli tobogány, hypogány a podobné atrakce. Na zbytek odpoledne jsme zase zamířili na náměstí Republiky k Palladiu a vzali jsme to procházkou přes Václavské náměstí až k Národnímu muzeu.

Pondělí:

Po týdnu naplněném kulturními zážitky jsme se všichni opět sešli ve školních lavicích a pracovali na animovaném filmu, jehož první část jsme měli toho dne odevzdat. První půlka je tedy již hotová, druhá část práce se bude dokončovat až při našem pobytu v Itálii. V poledne jsme všichni vyšli na Pražský hrad a zamířili do Zlaté uličky. Nemohla jsem uvěřit, že se tam ještě někdy podívám. Velmi mě to nadchlo a samozřejmě jsme nevynechali ani Daliborovu věž, která byla součástí prohlídky. V 18:00 už jsme byli na slíbené večeři v restauraci Calma. Byl to poslední společný večer před odletem našich italských přátel. Rozloučit se přišel i náš pan ředitel Drtina a další profesoři, kteří se podíleli na tomto projektu. Na každém z nás už byla trochu znát únava, ale všichni jsme byli rádi, že jsme tuto příležitost pokusit se začlenit a třeba i navázat bližší kontakt s italskými studenty dostali. Je dost zásadní, aby při takovémto výměnném pobytu obě strany měly tolik důvěry a také nadšení pro vytvoření hezkého zázemí.

Úterý:

Rozloučili jsme se dopoledne na letišti a už se všichni moc těšíme, co si pro nás naši kamarádi z Itálie na květen připravují.

Dagmar Kamarádová
studentka 3.BG

Pokud máte zájem shlédnout videokoláž z návštěvy, klikněte zde